Hemmafix och brödbak

Veckorna nu innan jul tycks alltid bli galet intensiva, så även detta år. Helgen spenderades i Stockholm och imorgon tar jag tåget mot Lund för att vara hundvakt några kvällar, få undan en massa plugg och förhoppningsvis få till en mysig långfrukost med min kära syster. Det innebär att min onsdag går åt att tvätta, städa, packa och allt sånt där grejande som också behöver hinnas med. 
 
Något av det bästa jag vet när jag är hemma hela dagen, är att passa på att baka bröd! Idag har jag testat ett nytt koncept, eller egentligen två- nämligen vörtbröd bakat i gjutjärnsgryta.
 
 
Cred för receptet kan jag dock inte ta åt mig utan den går till Atilio 
Kika in där för hela instruktionen, grundreceptet ser ut såhär: 

25 g jäst
3 dl fingervarm mjölk
3 dl fingervarmt vatten
2 tsk salt
14 dl valfritt mjöl* - eventuellt lite mer om du kör glutenfritt

Jag körde kort och gott rågsikt, och inga russin. Nästa gång ska jag testa att göra morotsbröd på detta sätt - det jag brukar göra blir alltid lite platt och tråkigt.
 
Lyckades tyvärr bränna mitt stackars bröd litegrann då jag glömde ställa ner värmen på ugnen när jag tog av locket på gryten - tips alltså att tänka på det.. För ja, testa att baka det här tycker jag verkligen ni borde göra! Superenkelt och framför allt fantastiskt gott (trots lite bränt).
 
Kökskärlek, Vardag | |
#1 - - sommarblom.blogg.se:

Ser riktigt gott ut :D

#2 - - Sandra:

Ååh, nu blev jag ju sugen på att baka det här igen ;) Synd att det blev bränt men det ser SÅ fint ut. Kul att du testade det!

Svar: Det blev en icke-bränd repris till julbordet- så himla gott ju! Fast det absolut bästa måste ju ändå vara att det blir sådär fint helt av sig självt? :D Tack för ett toppenrecept :)
createyourbalance.blogg.se

Upp