Inför 2016

Jag är en såndär som vill så himla, himla mycket. Jag älskar att drömma, sätta upp mål och planera vägen dit. Men ibland blir planeringen ett hinder snarare än en väg framåt, och alla de där målen blir måsten som kväver mig istället för att ge mig motivation. 
 
Jag är också en såndär som har lite svårt för när saker inte blir på mitt sätt, så som jag hade tänkt. Lite perfektionist. Lite kontrollbehov. Lite rädsla för att göra fel. Det är en väldigt fin linje mellan att pusha mig själv till att prestera och att göra kraven så stora att jag istället lägger mig platt och bestämmer mig för att stryka målet.
 
Inför 2016 vill jag ha nya mål att uppnå, utmaningar att klara av och drömmar att jaga, men jag vill bli duktigare på att bara göra - och inte tänka så förbannat mycket jämt. Släppa kontrollen och bara vara, bara göra och bara se vad som händer.
 
 
Framtidsdrömmar, Tankar om stort och smått | | Kommentera |

Ofrivillig vila

Träningen har legat helt på hyllan senaste veckan då jag åkt på en rejäl förkylning. Kände mig ovanligt svag redan under träningspasset i tisdags och fick backa tillbaka och träna med lägre vikter än vad jag brukar, och i torsdags vaknade jag upp febrig, snorig och med halsont. Kul! 
 
Eftersom jag var inkallad som hundvakt i helgen var det bara att packa väskan ändå och bege mig söderut. Hundpromenader har varvats med gos i soffan, lite pluggande i den mån jag orkat, och sträck-kollande av alla Morden i Sandhamn-avsnitt (jag älskar kriminalserier, min sambo avskyr dem. Så det gäller att passa på)
Det har varit himla skönt att komma ut på promenader trots att jag inte varit frisk. Jag längtar aldrig så mycket till gymmet eller löparspåret som när jag inte får träna. I vanliga fall kan det ju vara lite motigt att ge sig iväg, och jag är något av en expert på att hitta på ursäkter för att slippa träna när motivationen tryter. Men när vilan är ofrivillig - då jäklar finns det motivation så det räcker och blir över. Hur ska en tackla detta då?
 
För mig blir det ett bra tillfälle att öva sig på att acceptera situationen som den är, inte stressa över utebliven träning, eller annat som inte hinns med när en ligger nedbäddad, och istället försöka vända dessa vilodagarna till något positivt. Förkylningen försvinner ju inte fortare för att jag stressar upp mig, snarare tvärtom! Ge kroppen den vilan den behöver, försök äta bra mat och boosta med vitaminbomber. Och, om en inte är jättesjuk - gå en långsam promenad under dygnets ljusa timmar. Det är bra med frisk luft och solljus, punkt.
 
Nu ska jag försöka följa mina egna råd och hoppas att jag snart är på banan igen!
 
 
Min träning, Vardag | | En kommentar |

Hemmafix och brödbak

Veckorna nu innan jul tycks alltid bli galet intensiva, så även detta år. Helgen spenderades i Stockholm och imorgon tar jag tåget mot Lund för att vara hundvakt några kvällar, få undan en massa plugg och förhoppningsvis få till en mysig långfrukost med min kära syster. Det innebär att min onsdag går åt att tvätta, städa, packa och allt sånt där grejande som också behöver hinnas med. 
 
Något av det bästa jag vet när jag är hemma hela dagen, är att passa på att baka bröd! Idag har jag testat ett nytt koncept, eller egentligen två- nämligen vörtbröd bakat i gjutjärnsgryta.
 
 
Cred för receptet kan jag dock inte ta åt mig utan den går till Atilio 
Kika in där för hela instruktionen, grundreceptet ser ut såhär: 

25 g jäst
3 dl fingervarm mjölk
3 dl fingervarmt vatten
2 tsk salt
14 dl valfritt mjöl* - eventuellt lite mer om du kör glutenfritt

Jag körde kort och gott rågsikt, och inga russin. Nästa gång ska jag testa att göra morotsbröd på detta sätt - det jag brukar göra blir alltid lite platt och tråkigt.
 
Lyckades tyvärr bränna mitt stackars bröd litegrann då jag glömde ställa ner värmen på ugnen när jag tog av locket på gryten - tips alltså att tänka på det.. För ja, testa att baka det här tycker jag verkligen ni borde göra! Superenkelt och framför allt fantastiskt gott (trots lite bränt).
 
Upp